Der foregår en masse ting mellem vores to ører.
Mange tror, at alle tankerne, følelserne, minderne, indskydelserne og beslutningerne bare racer automatisk derudaf. Det gør de også. Men du vælger selv, om du sidder bag rattet eller blot er passiv passager. Du behøver ikke bare at følge med.
Når du tager billeder i naturen, kan du vælge at fokusere på den fine, gråbrune fugl på grenen. Dækfjerenes såvel som dunenes detaljer er knivskarpe, mens havet i baggrunden er sløret. Du kan også vælge at se forbi fuglen. Så fanger du solen, der danser på vandets overflade.
Din opmærksomhed fungerer nøjagtig som dit kamera. Den er din projektørlampe. Du kender det sikkert. Du er på udkig efter en ny bil, og du har forelsket dig i en Volvo. Lige pludselig ser du langt flere Volvoer på vejene. Det kan også være, at du prøver at blive gravid, og nu ser du gravide kvinder overalt.
Når det drejer sig om bilkøb og skrukke tanker, kan vi smile over vores adfærd. I disse situationer betyder projektørlysets retning og vidde ikke så meget. Men står du i en sårbar situation, kan dit fokus være afgørende for, hvordan du kommer igennem den.
Fra fire til otte afdelinger
I 2013 var jeg marketingchef i en mellemstor virksomhed. Så kom tiden, hvor min virksomhed skulle fusionere med en anden virksomhed.
Vi var en bilvirksomhed baseret i Østjylland med fire afdelinger og ét bilmærke. Gennem fusionen blev vi en virksomhed med baser i både Storkøbenhavn og Østjylland. Nu havde vi otte afdelinger og to bilmærker. 120 medarbejdere blev til omtrent det dobbelte. Selvom det nye ægteskab var lykkeligt, var det en stor omvæltning for mig.
Før havde jeg helt styr på hverdagen. Men den spillebane, jeg kendte så godt, blev en anden efter fusionen, og jeg skulle til at finde på plads i en ganske anden hverdag. Og den transformation var jeg bare ikke mentalt klædt på til.
Ikke alene skulle vi lave en helt ny ekstern kommunikationsplatform, som kunne rumme den samlede virksomhed og de to bilmærker, vi repræsenterede. Vi skulle også finde ressourcerne til at hjælpe rigtig mange mennesker på plads.
Egentlig var det en opgave, som bare passer ”spot on” til mig som person. Desværre håndterede jeg ikke situationen optimalt. Mit fokus var ikke min ven, og jeg lærte rigtig meget på den hårde måde i den periode. Det at skulle skabe en ny måde at drive marketing på og samtidig løfte et tungt, indre pres sendte mig på en personlig rutsjebanetur.
Hvad var der galt med mit fokus?
Mine kolleger mødte mig med masser af spørgsmål og frustrationer over alt det, der var anderledes. Selvfølgelig gjorde de det.
Problemet var, at jeg dengang havde et stort behov for, at alle kunne lide mig og mit arbejde. Derfor søgte jeg ubevidst med min projektørlampe efter tegn på utilfredshed. Fordi jeg ledte efter tegnene, fandt jeg dem i mine kollegers henvendelser. Jeg tolkede alle spørgsmålene og frustrationerne som udtryk for, at de ikke brød sig om mit arbejde, og at jeg ikke gjorde det godt nok.
Hver gang telefonen ringede, tænkte jeg ”Åh nej, nu får jeg sikkert skæld ud igen.”
Til sidst kunne jeg ikke mere
Mit fokus afgjorde min retning. Jeg lyste på det negative, og derfor gemte alt det positive sig i mørket. Det forstærkede min følelse af og tro på, at jeg ikke var god nok.
Allerede da var jeg på vej ned i en uheldig tænke-føle-spiral. Var der mon andre områder, hvor jeg ikke var god nok? Var mit øvrige arbejde mangelfuldt?
Omkring ni måneder senere var jeg helt flad. Jeg kunne ikke mere. Jeg blev stress-sygemeldt.
Rutsjeturen blev mit startskud til en accelereret læring indefra og ud. Jeg kalder det indefra og ud, fordi alt, hvad vi mennesker skaber, starter som et samspil mellem det, for foregår mellem ørerne på os. Uanset om det er skovturen eller Storebæltsbroen, virksomheden eller familiedramaet, er det startet i nogens hoved.
Kunne jeg have gjort noget anderledes?
Ja, det kunne jeg.
For det første skulle mit fokus ikke have været så snævert. Et bredere perspektiv ville have gjort det lettere for mig at anerkende kollegernes frustrationer og samtidig se, at de ikke var rettet mod mig. Et bredere perspektiv og anderledes fokus ville også give nysgerrigheden bedre vækstbetingelser. I stedet for at møde hver henvendelse med ”Åh nej, nu får jeg sikkert skæld ud igen”, kunne jeg have tænkt ”Det bliver spændende at høre, hvilken udfordring jeg kan hjælpe med at løse på en god måde.” Det havde givet mig evnen til at rumme deres frustration.
Det lyder banalt.
Men der er en verden til forskel på, hvordan du lytter til og tolker de budskaber, der kommer. Ruster du dig til kamp, kommer du også til at udkæmpe den. Åbner du dig i stedet op og ser alle aspekter af budskabet, giver du dig selv de bedste muligheder for at handle konstruktivt. Juster dit fokus, så din projektørlampe oplyser et større område.
Kriser betyder nemlig (også) udvikling og læring
Kun de færreste har oplevet krisesituationer som den, coronavirussen har bragt med sig.
Hver gang du læser en avis, ser nyhederne og taler med andre mennesker, fylder det i samtalen. Og vinklen er ikke specielt positiv. Det bliver ikke det samme som før, siger Mette Frederiksen. Den udtalelse har jeg efterhånden hørt mange udgaver af. Desværre resulterer den i et fokus, som får de negative måder, hvorpå samfund og verden ikke bliver som før, til at lyse i neon.
Men hvad med alt det, der måske bliver bedre? Hvad med alt det, vi kan lære? Hvad med udviklingsmulighederne?
Ser vi tilbage i historiebøgerne, står det klart, at vi som samfund har udviklet os. Virksomhedernes historie viser, at med kriser kommer også indsigter og udviklingsmuligheder. På et personligt niveau ved du også, at mange kriser – på trods af deres enorme tyngde – har gjort dig klogere og stærkere.
Tænk over, hvad du lyser på i en krisetid. Hvor er dit fokus lige nu i disse dage? Tag ansvaret tilbage ved bevidst at skabe en indre dialog, som gavner og ikke paralyserer dig. Det er ikke et spørgsmål om lalleglæde, men om at sikre, at du har den nødvendige energi og det åbne fokus, der skal til for at fange alle de muligheder, der viser sig.
Min opfordring er blot til inspiration.
50% Færdig
Fantastisk, at du har valgt at lære mere om mindset! Vi kontakter dig indenfor 24 timer.